Myyjät syttyvät ihmiskontakteista. Suurin osa tapaamistani myyjistä nostaa esille yhdeksi suurimmaksi motivaatiotekijäkseen työssään asiakkaat, heidän kohtaamisen sekä heidän ongelmien ratkaisemisen.
Myynnissä onnistuminen vaatii hyvää mieltä. Se vaatii uskoa tulevaisuuteen ja positiivista energiaa. Tulevaisuuden uskon lisäksi pitää olla kykyä nähdä mihin asiakkaiden liiketoiminta kehittyy. Nyt jos koskaan vaaditaan myyjiltä ja myynnin johtajilta kykyä pitää katse pallossa ja keskittyä olennaiseen.
Millainen myyntikunto sinulla tai yrityksen myyntitiimillä on ja millä sitä ylläpidetään?
Olemme päässeet sinuiksi koronan ja sen tuomien muutoksien kanssa. Etämyynti ja etätyöskentelyn edut on opittu ja niitä osataan käyttää oman myynnin vauhdittajina ja tehostajina. Olen varma, että monien yritysten omistajat ja johtajat ovat olleet mielissään matkakulujen merkittävästä vähenemisestä. Väitän myös, että myyjät ovat tykänneet vapaa-ajan lisääntymisestä ja ajasta muuallakin kuin autossa, vaikka osalle myyjistä auto tulee aina olemaan toinen koti.
Jo ennen Venäjän hyökkäyssotaa hinnat nousivat, mutta viimeistään helmikuu 2022 toi meidät kaikki uuden todellisuuden eteen. Yritysten tulevaisuuden näkymät synkkenivät kertaheitolla ja kuukaudet tämän jälkeen povaavat vähintään taantumaa, jopa syvää lamaa. Haluan mainita kuitenkin, että mikään ei tietysti ole mitään sen rinnalla mitä ukrainalaiset kokevat puolustaessaan oman kotimaansa itsenäisyyttä.
Tässä 5 vinkkiä pitämään myyntikunto positiivisena:
- Katse pallossa – Myynnin palaverit
Myyntipalavereissa on hyvä keskittyä vain muutamaan tärkeimpään asiaan, jotka tuovat varmuutta tekemiseen ja uskoa tulevaan:
- nykyisiin asiakkuuksiin ja kuinka heitä voidaan parhaiten palvella
- mistä kohderyhmistä saa hyvin uutta kauppaa
- yrityksen oma tulevaisuus ja suunnitelmat.
- Henkilökohtaista johtamista ja lähellä oloa
Myynnin johdon on tärkeä pitää huoli, että myyjien ja myyntitiimin ilmapuntari on hyvän fiiliksen puolella. Tämä ei tarkoita saunailtoja vaan arjessa mukana olemista. Saunailloissa ei toki ole vikaa, tosin nykyisen energian hinnoissa ne taitaa jäädä vähemmälle.
- Oma hyvinvointi
Myyjän on tärkeä nousta sängystä hyvällä mielellä. Oma energiataso korostuu vaikeina aikoina.
Hyvinvoinnin vaaliminen jää usein henkilön omalle vastuulle. Yritys ja esihenkilö voi tukea hyvinvointia. Onko sopiva keino aamulenkki, hengitysharjoitukset, terveellinen ruoka, aika perheen kesken, urheilu.. mikä vain. Nyt on tärkeää pitää kiinni hyvinvoinnista!
- Asiakkaiden kanssa yhdessä löytyy useimmiten parhaat ratkaisut
Osa asiakkaista voi olla isossa pulassa nousevien kustannusten vuoksi. Voimmeko auttaa heitä jotenkin?
Asiakkaiden kautta kuulee myös hyvin mikä toimii ja mikä ei, tätä tietoa kannattaa hyödyntää myös muiden asiakkaiden kanssa.
- Jaetaan hyviä kokemuksia omien kollegojen kanssa
Kerrotaan positiivisia uutisia ja muistetaan, että jokaisen myrskyn jälkeen nousee myös aurinko. Vaikeat ajat tekevät meistä parempia.
Kun hiomme myyntitaitoja ja vahvistamme omaa resilienssiä, ne näkyvät ammattitaidon kehittymisenä nyt ja tulevaisuudessa.
Tekstin kirjoittaja on MYYNTITULI Oy:n toimitusjohtaja Linda Asikainen.
Linda uskoo energian voimaan ja tekemisen meininkiin.